Robin Haase was de grote publiekstrekker.
Robin Haase was de grote publiekstrekker. Foto: Bastiaan Miché

Lof en kritiek voor Melkhuisje Masters 2017

Sport

HILVERSUM - De eerste editie van de Melkhuisje Masters in Hilversum in mei dit jaar is redelijk succesvol verlopen. Toch is er nog meer dan voldoende ruimte voor verbetering, blijkt uit een deze week verschenen brief (met daarbij een evaluatie) van wethouder Floris Voorink van sport aan de gemeenteraad. 

Hilversum wil het toernooi wel financieel blijven ondersteunen, maar halveert de subsidie voor 2018 tot 25.000 euro. Mocht het evenement ook in de jaren erna doorgaan, is de subsidie maximaal 15.000 euro per jaar. 

Het tennisevenement was na jaren van afwezigheid dit jaar weer terug in Hilversum. Grote publiekstrekker was de Nederlander Robin Haase. Belangrijkste doel van het drie dagen durende toernooi was de promotie van tennis, 't Melkhuisje en Hilversum. Vandaar de naam Melkhuisje Masters Hilversum (MMH). Dat is redelijk gelukt, blijkt uit de evaluatie. Zo werden de zes wedstrijden van Melkhuisje Masters Hilversum 2017 rechtstreeks door Ziggo Sport uitgezonden. Ziggo Sport was tevreden met circa 28.000 kijkers bij de tweede wedstrijd op zaterdag. 

Ook reacties van spelers, bezoekers en andere stakeholders waren zeer positief en enthousiast. "Ondanks de te korte voorbereidingstijd (drie maanden is erg kort voor de organisatie van een nieuw evenement en een beperkt budget), is de première van MMH geslaagd te noemen", staat in het rapport. "De inhoudelijke doelstelling was een gezellige meet & greet van top 100 tennissers met liefhebbers en bedrijven te organiseren. Ook dat is gelukt. MMH was intiem, compact en anders dan andere tennisevenementen, had nationale uitstraling en internationale allure."

Toch is duidelijk dat 2017 gold als opstartjaar. Wat tegenviel was de belangstelling van het bedrijfsleven. Zij wilden 'eerst zien, dan geloven' voordat zij in het project stapten. Er zijn circa 1.500 bedrijven benaderd. Met tientallen bedrijven is er contact geweest. Toch was het aantal sponsors (te) beperkt. Op de twee presentaties eind 2016 op 't Melkhuisje waren niet meer dan tien bedrijven aanwezig.

Ook de kaartverkoop kwam te laat en tot de laatste dag onvoldoende op gang. Vooraf was gehoopt op duizend bezoekers per dag plus nog 250 VIP gasten. Uiteindelijk stopte de teller bij 2500 bezoekers in drie dagen, waarvan 400 VIP gasten. En ook het plan om een actie te doen met de basisscholen uit Hilversum bleek een mislukking. 

De gemeente herkent zich in de bevindingen van de evaluatie, schrijft Voorink, en heeft aangegeven dat komend jaar meer inzet gepleegd dient te worden in het betrekken van de jeugd bij het evenement. "Als gemeente faciliteren we
hierin ook de contacten tussen het Melkhuisje Masters en de KNLTB. Het evenement is daarnaast meer dan een sportevenement, want dient ook voor netwerk- en relatiemarketing."

Uit de krant