Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

'Beleid fout geparkeerde fietsen centrum in samenspraak met belangenverenigingen'

Buurt / wijk

HILVERSUM - Er is weinig mis met de handhaving van fout geparkeerde fietsen in het centrum van Hilversum. Dat is in het kort de reactie van het college van burgemeester en wethouders (B&W) van Hilversum op vragen van het CDA. Benadrukt wordt ook dat het beleid tot stand is gekomen in samenspraak met ondernemers in het centrum én diverse belangenverenigingen, zoals de Fietsersbond en Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken Hilversum. 

Sinds kort worden fietsen die niet in de rekken staan in het centrum verwijderd. De eigenaar kan deze weer ophalen in het depot en bepaalt daar sinds maandag 15 euro voor. De maatregel leidde tot veel maatschappelijke ophef - er zouden te weinig parkeerplekken zijn - en politieke vragen van de SP en het CDA. Zo was het de christendemocraten opgevallen dat op drukke momenten veel fietsen buiten de stallingen staan.

Spanning
Echter, op verschillende plekken - met name buiten de looproute - is plek zat om de fiets te stallen. Ook zijn er in het centrum genoeg plekken die niet zijn aangewezen als stallingsruimte, maar wel volop ruimte is. Immers, de nood- en hulpdiensten worden op die locaties niet geblokkeerd. Er is dus, aldus het CDA, 'een duidelijk spanning' tussen de papieren werkelijkheid van de gemeente en de leefwereld van de centrumbezoeker.

Maar B&W denken daar anders over. Natuurlijk willen bezoekers hun fiets zo dicht mogelijk bij hun bestemming parkeren. "Zouden we daar met ons beleid wel op aansluiten, dan staat het hele winkelgebied vol met her en der geparkeerde fietsen", aldus het college. "Dat vindt het college geen voorbeeld van een aantrekkelijk centrum. Het beleid is er dan ook op gericht om dit tegen te gaan."

Bewustwording
Bovendien zou uit onderzoek blijken dat het slechts een kleine aanpassing vraagt van fietsers om hun fiets in een rek te parkeren. "De huidige campagne, waar handhaving onderdeel van uitmaakt, is gebaseerd op dit onderzoek. De campagne zorgt voor bewustwording over parkeergedrag, waardoor fietsers eerder nadenken over een parkeerplek en
zo nodig hun route hier op aanpassen. Hierdoor is het mogelijk om in de huidige stallingsmogelijkheden te parkeren, dichtbij de bestemming en zonder dat het veel extra tijd kost."

Ook, aldus B&W, is er in de aanloop een uitgebreide voorlichtingscampagne geweest en is de komst van een inpandige stalling aanstaande. Waarom dan niet wachten met handhaven totdat deze inpandige stalling er is, wordt niet vermeld. En omdat er al met ondernemers en allerlei belangengroepen was gesproken in de aanloop, komt er geen zogenaamde 'expert' meeting waarin vertegenwoordigers van de hulpdiensten, belangenverenigingen, centrumondernemers en inwoners in het centrum konden bekijken waar extra fietsenstallingen zouden kunnen komen. "Om het fietsparkeren in het centrum toekomstbestendig te maken kiest het college ervoor om in te zetten op gratis inpandig stallen. Hier wordt op dit moment hard aan gewerkt. Wij hopen u hier spoedig nader over te kunnen informeren."

Volgens plan
Het college is verder tevreden over de handhaving. Die verloopt 'volgens plan en naar tevredenheid'. Wel zijn er inmiddels extra fietsenstallingen geplaatst aan de rand van het centrum, zoals de Bussumerstraat. De ondernemers daar krijgen meer fietsers in de zaak voor een impulsaankoop, maar deze bleven weg doordat zij de tweewieler niet meer voor de deur konden zetten. Voor het voetgangersgebied geldt dat minder, aldus het college, omdat men daar niet mag fietsen. 

Overigens kunnen minder validen in aanmerking komen voor een sticker om zo hun fiets alsnog dichtbij de winkel te plaatsen. Het CDA wilde weten wanneer men daarvoor in aanmerking komt. Daarvoor moet iemand kunnen aantonen dat hij of zij minder valide is en de fiets gebruikt als hulpmiddel, is het antwoord. "Een mindervalidenparkeerkaart voor de auto geldt bijvoorbeeld als voldoende bewijs."
 

Uit de krant