De Vreelandseweg waar de weg mogelijk wordt verlegd richting de hei ten zuiden van Hilversum.
De Vreelandseweg waar de weg mogelijk wordt verlegd richting de hei ten zuiden van Hilversum. Foto: Bastiaan Miché

Meerderheid politiek wil geen verbreding N201; onrust blijft

Buurt / wijk

HILVERSUM - Een ruime meerderheid binnen de Hilversumse politiek - de fracties van Hart voor Hilversum, D66, GroenLinks, CDA, PvdA, SP en ChristenUnie - vindt een mogelijke verbreding van de Vreelandseweg N201 en verlegging ervan naar een weg over de hei ten zuiden van Hilversum richting de A27 onbespreekbaar. Ook het Goois Natuurreservaat (GNR) heeft de provinciale politiek opgeroepen om van de natuur af te blijven. Dat klinkt allemaal mooi, echter bij sommigen is de gedachte: morgen kan het allemaal anders zijn.

De online petitie van Anita Vonhoff uit Loosdrecht tegen het verbreden van de weg naar twee keer twee rijbanen met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur, is inmiddels meer dan tienduizend keer ondertekend.

Daarnaast is er de verenging De Groene Meren, die optreedt namens de bewoners van de Willibrorduslaan met de huisnummers 1 tot en met 131 (oneven kant). In een brief aan de Hilversumse politiek schrijft voorzitter Robert Fiolet van De Groene Meren dat omlegging en verbreding van de N201 - een van de opties voor een betere bereikbaarheid van de oostkant van Amsterdam - voor Hilversum niets oplost. "Extra asfalt heeft nog nooit iets opgelost. Zie de verbreding van de A2 van drie rijstroken naar twee keer vijf rijstroken. De file tijdens de spits is gebleven."

Daarbij komt, aldus Fiolet, dat de hoeveelheid verkeer in Hilversum zal verdubbelen, het knelpunt om vanaf de A2 de N201 op te rijden blijft bestaan, de luchtkwaliteit verslechtert en de natuur en rust worden ernstig aangetast. Bovendien leidt een verbreding nauwelijks tot extra tijdwinst; hooguit voor degenen die het gehele traject vanaf de A27 tot de A4 afleggen. Maar hoeveel mensen zijn dat er nu en is dit geringe aantal de enorme aantasting van de natuur waard?

Bezorgde burgers, de lokale politiek en het GNR richten voornamelijk hun pijlen op Gedeputeerde Staten van Utrecht en Noord-Holland. Onduidelijk is hun standpunt. En juist die vaagheid baart ook Fiolet zorgen, zeker ook omdat Amsterdam binnen de provincie natuurlijk een machtige speler is.

Overigens wordt de discussie niet voor het eerst gevoerd. Al in de jaren 70 en 80 lag de weg op de tekentafel en in 1985 zag toenmalig verkeersminister Neelie Kroes vanuit de helikopter aanpassingsmogelijkheden. Maar steeds werden - ook in 1993, 1998 en 2003 - nieuwe ideeën van tafel geveegd, weet Fiolet te melden. "En in 2018 dachten wij met het afbreken van de aansluiting op de A27 en opnieuw inrichten en verbreden van de A27 dat het wel definitief van tafel zou zijn. Maar helaas."

En hoewel een weg over de hei kansen biedt voor de nu veel te drukke Diependaalselaan, vindt De Groene Meren dat dit niet opweegt tegen aantasting van de natuur. De Hilversumse politiek wordt daarom gevraagd om met een motie te komen tegen verbreding en dit kenbaar te maken aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

 

Uit de krant