De Egelantier
De Egelantier Foto: Bastiaan Miché

Hilverzorg schrapt ‘met pijn in het hart’ tientallen banen: brasserieën dicht, servicebalies weg

Zorg

HILVERSUM - Tientallen personeelsleden binnen Hilverzorg moeten op zoek naar een andere baan. De Hilversumse zorgorganisatie neemt meerdere maatregelen nu er al enkele jaren meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt.

Dat schrijft bestuursvoorzitter André Brand aan het personeel. Zo gaan vanaf 1 januari volgend jaar de brasserieën (in Zonnehoeve, Nieuw Kerkelanden en De Egelantier) dicht en verdwijnen de servicebalies bij de ingang van de grote locaties. 

Ook stopt Hilverzorg met het aanbieden van de gerichte therapie door de eigen vaktherapeuten en welzijnsspecialisten, met uitzondering van de gerichte therapie in het Expertisecentrum Korsakov op Nieuw Kerkelanden. “Wij realiseren ons dat dit voor een aantal medewerkers grote persoonlijke gevolgen gaat hebben. En ook onze bewoners en hun naasten zullen deze noodzakelijke veranderingen gaan merken.”

Niet voldoende
Bronnen melden dat er straks 54 medewerkers op straat staan. “Wij zijn als organisatie op dit moment financieel gezond, we hebben een goede basis”, aldus Brand in het interne bericht. “En tegelijkertijd geven we al een aantal jaren fors meer geld uit dan we ontvangen. De vergoeding die de zorgverzekeraar ons ieder jaar geeft voor de zorg die wij leveren (onze voornaamste bron van inkomsten), is niet voldoende om alle kosten die wij als organisatie op dit moment maken te dekken. Komend jaar daalt deze vergoeding bovendien nog eens met 0,8 tot 1,2 procent. Dat, terwijl de zorg steeds zwaarder wordt.”

Bovendien heeft Hilverzorg door de sluiting van het Carolushuis tijdelijk minder bewoners en daarmee minder inkomsten. “Een situatie waarin je steeds meer uitgeeft dan er binnenkomt, is niet houdbaar”, vervolgt Brand. “Onze brasserieën draaien al jaren zwaar verlies. Dat is allemaal geld dat we niet kunnen uitgeven aan zorg of kunnen investeren in onze zorgmedewerkers.”

Hart en ziel
De medewerkers die direct betrokken zijn bij deze veranderingen, zijn donderdag – voor zover mogelijk - allen persoonlijk geïnformeerd over wat dit voor hen betekent. “Dit hebben wij met pijn in het hart gedaan, te meer omdat het hier om medewerkers gaat die zich – soms al vele jaren - met hart en ziel inzetten voor cliënten en familie, mantelzorgers en de mensen van buiten die onze brasserie bezoeken”, aldus Brand. “Het merendeel van deze medewerkers zal zijn of haar huidige baan niet kunnen behouden. Uiteraard gaan wij ons de komende tijd inzetten om voor iedereen te proberen een passende oplossing te vinden.”

Op dit moment liggen de plannen voor advies aan de Ondernemingsraad en Centrale Cliëntenraad. Uiterlijk 23 december moet hier meer duidelijkheid over zijn. 

Uit de krant