Beeldhouwster Marloes Eerden en Gerard Klein bekijken het beeld nadat het geplaatst is.
Beeldhouwster Marloes Eerden en Gerard Klein bekijken het beeld nadat het geplaatst is. Foto: Bastiaan Miché

Slachtoffers van Rudelsheimstichting hebben voor eeuwig plek in Hilversum

Cultureel

HILVERSUM - “Dit is het. Dit zijn ze. Voor eeuwig”, zegt Ida Tielen als het beeld van broer en zus van de vrachtwagen richting sokkel gaat. Met de komst van het kunstwerk in het plantsoen op de rotonde van de Rossinilaan-Verdilaan hebben de in 1942 meegenomen Joodse kinderen en medewerkers van de Rudelsheimstichting nu een naam en plek gekregen in Hilversum.

Met veel voorzichtigheid en zorgvuldigheid zetten de mannen van Harvas Natuursteen B.V. uit Leerdam de sokkel van bijna 800 kilo neer. Beeldhouwster Marloes Eerden helpt het duo, zodat het uit India gehaalde gepolijste graniet helemaal goed wordt neergezet. Zodra deze op de juiste plek staat, is het tijd om de lijm in de voorgeboorde gaten te spuiten. Dat blijkt nog een klusje te zijn: het is te koud.

Even later kan het bronzen beeld, dat de Blaricumse beeldhouwster in opdracht van de Joodse Gemeente Hilversum gemaakt heeft, langzaam richting de sokkel worden gehesen. Vrij soepel komt het 150 kilo zware beeld op zijn plek. Als laatste komt het bronzen koffertje uit de auto. Die staat nu stevig vastgelijmd aan de zijkant, naast broer en zus.

Niet alleen vertegenwoordigers van de Joodse Gemeente Hilversum en de gemeente houden de werkzaamheden nauwlettend in de gaten, maar ook diverse buurtbewoners. Sommige nemen alles waar vanuit hun woning. Een enkeling komt naar buiten om poolshoogte te nemen.

Vanuit een paar monden is te horen dat de bewoners het mooi en ontroerend vinden dat de Rudelsheimstichting nu een definitieve plek krijgt. Het verhaal van een van de meest ingrijpende deportaties van Hilversum uit de Tweede Wereldoorlog, zoals Hans Roos het eerder omschrijft, dreigt vergeten te worden. Dat is nu voorkomen.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant