In bijvoorbeeld de Havenstraat wordt wonen boven winkels of wonen in plaats van een winkel sneller mogelijk.
In bijvoorbeeld de Havenstraat wordt wonen boven winkels of wonen in plaats van een winkel sneller mogelijk. Archieffoto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Nieuwe parkeernormen Hilversum maken meer woningen mogelijk

Buurt & wijk

HILVERSUM - De gemeente Hilversum wil met nieuwe parkeernormen meer woningbouw mogelijk maken zonder dat de parkeerdruk op straat verder toeneemt. In de Nota Parkeernormen 2023 stelt het college van burgemeester en wethouders (B&W) voor aan de raadscommissie om de parkeernormen te verlagen en om in bepaalde gevallen de mogelijkheid te bieden om een deel van de verplicht te realiseren parkeerplaatsen af te kopen.

De vraag naar woningen in Hilversum is ontzettend groot. De reden dat sommige ontwikkelingen voor woningbouw niet van de grond komen is te wijten aan het aantal parkeerplaatsen dat verplicht moet worden aangelegd. Daardoor is het voor ontwikkelaars en woningcorporaties vaak te duur om de woningen te bouwen, of er is te weinig ruimte om parkeerplaatsen aan te leggen. Ook bij functieverandering, bijvoorbeeld van werken naar wonen, speelt dit probleem. De nieuwe parkeernormen in Hilversum moeten ervoor zorgen dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn.

Woningen zonder parkeerplaatsen
Dat gaat het verschil maken bij grote projecten zoals het Stationsgebied, maar ook bij kleinere ontwikkelingen in het centrum en de aanloopstraten zoals de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Havenstraat. Daar wordt wonen boven winkels of wonen in plaats van een winkel sneller mogelijk. Dat komt omdat de parkeernorm niet alleen lager wordt, maar ontwikkelaars en woningcorporaties bij kleine ontwikkelingen – waarbij tot maximaal drie parkeerplaatsen nodig zijn - binnen de buitenring de parkeernorm ook helemaal kunnen afkopen.

Om te beoordelen of een omzetting naar wonen wenselijk is, zal het college hiervoor later dit jaar specifiek beleid aan de raad voorleggen. Het college stelt voor om de nieuwe parkeernormen pas in werking te laten gaan als dit nieuwe beleid voor woningsplitsing en transformaties is vastgesteld.

Geen toename parkeerdruk
Een belangrijke voorwaarde die het college in de plannen heeft opgenomen is dat de nieuwe parkeernormen niet zorgen voor meer parkeerdruk in wijken en buurten. Dat wordt ondervangen doordat parkeerplaatsen die ontwikkelaars en woningcorporaties nog wel moeten bouwen, op eigen terrein moeten komen. De nieuwe bewoners maken ook geen aanspraak op een parkeervergunning op straat of een bezoekersregeling. Deze beweging past bij de Mobiliteitsvisie 2040, waarin de gemeente stimuleert om andere vervoerswijzen dan de auto te gebruiken.

Voor bewoners van bestaande woningen en bedrijven die gevestigd zijn in bestaande panden verandert er niets. Pas als er functiewijzigingen gaan plaatsvinden zoals sloop-nieuwbouw of de verandering van bestaande panden, dan moet aan de nieuwe parkeernorm voldaan worden.

Belangrijke stap
Bart Heller, wethouder Mobiliteit en Parkeren, noemt de plannen voor de parkeernormen een belangrijk stap: “Dit is een serieuze knop waar de gemeente aan kan draaien om bij te dragen aan de grote vraag naar woningen in Hilversum. Een belangrijk uitgangspunt in het coalitieakkoord. De oude parkeernormen stonden heel veel goede plannen in de weg. Met de nieuwe plannen vinden we de balans tussen meer mogelijk maken, zonder de parkeerdruk te laten toenemen.”

De plannen van het college voor de nieuwe parkeernormen worden eerst voorgelegd voor advies aan de raadscommissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid. Daarna worden de parkeernormen vastgesteld. De parkeernormennota is onderdeel van het nieuwe parkeerbeleid. De gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de zomer van 2023 een besluit over het nieuwe parkeerbeleid. De gemeenteraad wordt voorgesteld om voor de zomer van 2023 een besluit over het nieuwe parkeerbeleid te nemen.

Uit de krant